Statut Narodowego Instytutu Leków
STATUT
Narodowego Instytutu Leków
Rozdział I.
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Narodowy Instytut Leków, zwany dalej „Instytutem”, został utworzony na mocy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 11 września 2002 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo – rozwojowej Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego (Dz. U. Nr 150, poz. 1251) zmienionego rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 3 listopada 2006 r. w sprawie zmiany nazwy Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego w Warszawie (Dz. U. Nr 210, poz. 1554) i działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 498 ze zm.), zwanej dalej „Ustawą”;
2) innych powszechnie obowiązujących aktów prawnych;
3) niniejszego Statutu.
2. Narodowy Instytut Leków jest następcą prawnym Instytutu Leków powołanego mocą uchwały Nr 393 Rady Ministrów z dnia 14 maja 1952 r. w sprawie powołania Instytutu Leków (M. P. A Nr 44, poz. 622).
§ 2
1. Narodowy Instytut Leków jest instytutem badawczym, będącym państwową jednostką organizacyjną, posiadającą osobowość prawną.
2. Instytut ma prawo używać pieczęci okrągłej z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą „Narodowy Instytut Leków w Warszawie” w otoku.
3. Narodowy Instytut Leków może używać nazwy skróconej – NIL.
4. Symbolem Instytutu jest okrągły znak graficzny przedstawiający pośrodku wizerunek węża eskulapa otoczony na górze napisem w języku polskim – „Narodowy Instytut Leków” oraz na dole w języku angielskim – „National Medicines Institute”, którego szczegółowy wzór określony jest w załączniku nr 1 do Statutu.
§ 3
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 4
1. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw zdrowia.
2. Instytut uczestniczy w systemie ochrony zdrowia.
Rozdział II.
Przedmiot działalności i zadania Instytutu
§ 5
1. Przedmiotem działalności Instytutu jest w szczególności:
1) działalność naukowa oraz badawczo-rozwojowa;
2) działalność kontrolna;
3) działalność referencyjna;
4) działalność diagnostyczna;
5) działalność ekspercka;
6) działalność edukacyjna;
7) pełnienie funkcji instytucji depozytowej materiału biologicznego.
2. Instytut uczestniczy w państwowym systemie ochrony zdrowia poprzez realizację polityki zdrowotnej państwa i zadań powierzanych przez ministra właściwego
do spraw zdrowia.
3. Instytut ma status Państwowego Laboratorium Kontroli Produktów Leczniczych (PLKPL) jako Official Medicines Control Laboratory (OMCL) w zakresie określonym odrębnymi przepisami;
4. W Instytucie funkcjonuje Krajowy Ośrodek Referencyjny ds. Lekowrażliwości Drobnoustrojów (KORLD) i Krajowy Ośrodek Referencyjny ds. Diagnostyki Bakteryjnych Zakażeń Ośrodkowego Układu Nerwowego (KOROUN).
§ 6
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1) planowanie i prowadzenie projektów badawczych, badań naukowych oraz prac rozwojowych i wdrożeniowych w obszarze nauk farmaceutycznych, medycznych, chemicznych i biologicznych;
2) działalność w ramach funkcji PLKPL, w tym:
a) prowadzenie na zlecenie Inspekcji Farmaceutycznej, Sanitarnej i Weterynaryjnej, Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPLWMiPB) oraz innych podmiotów publicznych, państwowej kontroli jakości, bezpieczeństwa stosowania oraz skuteczności działania produktów, w tym produktów leczniczych stosowanych w leczeniu ludzi i zwierząt, wyrobów medycznych, produktów biobójczych, suplementów diety, żywności specjalnego medycznego przeznaczenia oraz innych produktów dostosowanych do potrzeb ochrony zdrowia ludzi lub zwierząt;
b) prowadzenie na zlecenie Europejskiego Dyrektoriatu do spraw Jakości Leków i Ochrony Zdrowia (EDQM) kontroli jakości produktów leczniczych w ramach programów realizowanych przez europejską sieć państwowych laboratoriów kontrolnych (GEON), w tym produktów leczniczych centralnie rejestrowanych;
c) prowadzenie, we współpracy z właściwymi jednostkami, kontroli seryjnej wstępnej produktów immunologicznych i krwiopochodnych (Official Control Authority Batch Release – OCABR);
d) ocena dokumentacji jakościowej produktów leczniczych, wyrobów medycznych i produktów biobójczych na zlecenie URPLWMiPB;
e) opracowywanie i opiniowanie standardów metod badań i wymagań farmakopealnych oraz innych prac normalizacyjnych w zakresie kompetencji PLKPL;
3) monitorowanie występowania wybranych zakażeń i chorób zakaźnych, odporności przeciwzakaźnej oraz oporności drobnoustrojów na antybiotyki i chemioterapeutyki;
4) prowadzenie działalności referencyjnej w ramach Krajowego Ośrodka Referencyjnego ds. Diagnostyki Bakteryjnych Zakażeń Ośrodkowego Układu Nerwowego (KOROUN) oraz Krajowego Ośrodka Referencyjnego ds. Lekowrażliwości Drobnoustrojów (KORLD) w zakresie oznaczania lekowrażliwości drobnoustrojów oraz diagnostyki pozaszpitalnych zakażeń inwazyjnych;
5) wysokospecjalistyczna diagnostyka zakażeń i chorób infekcyjnych;
6) prowadzenie działalności w zakresie badań na potrzeby podmiotów leczniczych
i w ramach badań klinicznych, w tym w zakresie walidacji wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro;
7) opracowywanie i opiniowanie standardów w zakresie ochrony zdrowia w ramach kompetencji Instytutu;
8) podejmowanie działań zmierzających do harmonizacji systemu ochrony zdrowia
w Polsce z wymaganiami UE, m.in. poprzez uczestnictwo w programach eksperckich i sieciach międzynarodowych dotyczących dostosowywania systemów monitorowania, kontroli, diagnostyki i jakości;
9) opracowywanie zaleceń, udzielanie konsultacji oraz uczestniczenie w pracach krajowych i międzynarodowych grup eksperckich;
10) inicjowanie i realizacja programów edukacyjnych w zakresie najnowszych osiągnięć naukowych w obszarach farmacji i medycyny, w tym na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia, we współpracy z ośrodkami krajowymi i zagranicznymi;
11) opracowywanie opinii i ekspertyz, w tym jako biegły instytucjonalny;
12) wydawanie atestów i certyfikatów w zakresie kompetencji Instytutu;
13) prowadzenie badań naukowych i wdrożeniowych, w zakresie opracowywania
i standaryzowania metod fizyko-chemicznych, biologicznych oraz farmakologicznych do oceny jakości produktów leczniczych, substancji aktywnych i pomocniczych, zanieczyszczeń w produktach leczniczych i wyrobach medycznych oraz oceny produktów biobójczych i suplementów diety;
14) prowadzenie prac naukowych i wdrożeniowych z zakresu nowych metod diagnostyki, terapii i profilaktyki chorób o znaczeniu społecznym;
15) prowadzenie badań i wdrażanie standardów oraz algorytmów logistycznych dotyczących sytuacji nadzwyczajnych, w zakresie kompetencji Instytutu;
16) prowadzenie praktyk studenckich, prac magisterskich i doktorskich, szkoleń indywidualnych, warsztatów, kursów specjalizacyjnych, kwalifikacyjnych, dokształcających i doskonalących;
17) kształcenie w szkole doktorskiej i na studiach podyplomowych, związanych z prowadzonymi przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
18) organizowanie i czynne uczestniczenie w konferencjach naukowych i szkoleniowych;
19) prowadzenie działalności informacyjnej i wydawniczej w zakresie wykonywanych zadań;
20) prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie objętym przedmiotem działania Instytutu;
21) wykonywanie zadań wynikających z obowiązujących przepisów oraz zlecanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia i inne jednostki administracji publicznej, organy wymiaru sprawiedliwości i organy ścigania.
§ 7
Instytut realizuje swoje zadania w szczególności poprzez:
1) prowadzenie badań własnych;
2) współpracę i prowadzenie badań na zlecenie podmiotów podległych Ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, tj. m.in.: Główny Inspektorat Farmaceutyczny (GIF), Główny Inspektorat Sanitarny (GIS), Główny Inspektorat Weterynarii (GIW), Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych Wyrobów Medycznych
i Produktów Biobójczych (URPLWMiPB) oraz innych podmiotów publicznych;
3) współpracę i prowadzenie badań w zakresie kontroli jakości i bezpieczeństwa substancji czynnych i produktów leczniczych z Europejskim Dyrektoriatem Jakości Leków i Ochrony Zdrowia (European Directorate for the Quality of Medicines
and Healthcare – EDQM) oraz Siecią Europejskich Państwowych Laboratoriów Kontroli Leków (General European OMCL Network – GEON);
4) współpracę z Europejskim Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (European Centre for Disease Prevention and Control – ECDC), Państwową Inspekcją Sanitarną oraz udział w Europejskim Systemie Wczesnego Powiadamiania i Reagowania (Early Warning and Response System – EWRS) w zakresie prowadzonej działalności;
5) współpracę z krajowymi i zagranicznymi podmiotami prowadzącymi działalność w obszarze ochrony zdrowia oraz w obszarach uzupełniających kompetencje
i działalność Instytutu, w tym m.in.: instytutami badawczymi, szkołami wyższymi, podmiotami leczniczymi oraz stowarzyszeniami, a także z odpowiednimi instytucjami administracji publicznej i samorządowej, instytucjami finansującymi badania i instytucjami kontrolnymi, w zakresie działalności naukowej, badawczo-rozwojowej, kontrolnej, eksperckiej, dydaktycznej i szkoleniowej;
6) udział w pracach krajowych i międzynarodowych grup roboczych, w zakresie posiadanych posiadanych kompetencji i prowadzonej działalności;
7) udział w opracowywaniu aktów prawnych w zakresie posiadanych kompetencji i prowadzonej działalności;
8) organizowanie i współorganizowanie konferencji naukowych, warsztatów, seminariów, kursów, szkoleń podyplomowych oraz innych form kształcenia
na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.) w zakresie posiadanych kompetencji i prowadzonej działalności.
Rozdział III.
Organy Instytutu
§ 8
1. Organami Instytutu są:
1) Dyrektor;
2) Rada Naukowa.
2. Zadania i uprawnienia organów określonych w ust. 1 regulują w szczególności przepisy Ustawy.
§ 9
1. Dyrektora powołuje i odwołuje minister nadzorujący.
2. Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje minister nadzorujący po zasięgnięciu opinii Dyrektora, z tym że Zastępcę Dyrektora ds. Naukowych minister nadzorujący powołuje po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.
§ 10
1. Rada Naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2. Rada Naukowa jest uprawniona do zajmowania stanowiska we wszystkich sprawach dotyczących działalności Instytutu.
3. W skład Rady Naukowej, w liczbie 26 członków, wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu, w liczbie 13, w tym:
a) 8 pracowników z tytułem profesora lub ze stopniem naukowym doktora habilitowanego;
b) 4 pracowników ze stopniem naukowym doktora;
c) 1 pracownik z tytułem zawodowym magistra lub równorzędnym;
2) osoby niebędące pracownikami Instytutu, w liczbie 13.
4. Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego albo tytułem profesora, zatrudnione w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy nie krócej niż rok
przed dniem rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, wchodzą w skład Rady Naukowej, jeżeli ich liczba jest równa lub mniejsza niż liczba należnych im miejsc w Radzie Naukowej.
5. Jeżeli liczba pracowników naukowych i badawczo-technicznych, posiadających odpowiednio tytuł profesora, stopień naukowy doktora habilitowanego, stopień naukowy doktora lub tytuł zawodowy magistra lub równorzędny, zatrudnionych w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy, nie krócej niż rok przed dniem rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, jest mniejsza, niż liczba określona w ust. 3 pkt 1 lit a-c, lub nie pozwala na wyłonienie przedstawicieli pracowników naukowych nieposiadających stopnia doktora habilitowanego albo tytułu profesora albo pracowników badawczo-technicznych, w skład Rady Naukowej wchodzą pracownicy Instytutu, o których mowa w ust. 3 pkt 1 oraz, w przypadku wakatów niemożliwych do obsadzenia z wyżej wymienionej przyczyny, członkowie wyłonieni zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie wyborów, z zastrzeżeniem, że nie może dotyczyć to więcej niż jednego członka Rady Naukowej.
6. Do Rady Naukowej wchodzą osoby spoza Instytutu posiadające, co najmniej stopień naukowy doktora oraz osoby wyróżniające się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze gospodarczej objętej działalnością Instytutu, które powołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
7. W skład Rady Naukowej wchodzi Dyrektor, zastępca Dyrektora ds. Naukowych oraz pozostali zastępcy Dyrektora i Główny Księgowy, jeżeli posiadają stopień naukowy doktora habilitowanego albo tytuł profesora i są zatrudnieni w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy nie krócej niż rok przed dniem rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej. Osoby te nie są zaliczane do liczby osób określonej w ust. 3.
8. Tryb wyborów określa Regulamin Wyborów ustanowiony przez Dyrektora Instytutu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.
9. Rada Naukowa wybiera spośród swoich członków w głosowaniu tajnym Przewodniczącego i jego zastępców, zgodnie z przepisami Ustawy.
10. Funkcję Przewodniczącego można pełnić łącznie nie dłużej niż przez 8 lat.
11. Członkowie Rady Naukowej mogą brać udział w posiedzeniach Rady Naukowej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, a także mogą głosować za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia tajność głosowania.
Rozdział IV.
Tryb pracy Dyrektora i Rady Naukowej
§ 11
1. Dyrektor jest upoważniony do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu.
2. Dyrektor realizuje swoje zadania w zakresie organizacji pracy i uregulowań wewnętrznych w formie zarządzeń Dyrektora oraz w formie pism i komunikatów o charakterze informacyjnym. Zarządzenia, pisma i komunikaty dostarczane są pracownikom za pośrednictwem poczty elektronicznej lub w formie papierowej.
3. Dyrektor może udzielać prokury oraz ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań ustalając zakres i czas ich działania.
4. W razie nieobecności Dyrektora Instytutu zastępują: Prokurent lub wyznaczony przez niego jeden z jego Zastępców, na podstawie i w ramach udzielonego pełnomocnictwa.
5. Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy Zastępców: ds. Naukowych, ds. Badań Kontrolnych, ds. Administracyjno-Ekonomicznych oraz Głównego Księgowego i Kierowników Jednostek Organizacyjnych. Zastępcy Dyrektora nadzorują działalność jednostek w podległych im pionach, w zakresie określonym w Regulaminie Organizacyjnym oraz ustalonym przez Dyrektora.
6. Zastępcy Dyrektora oraz pełnomocnicy działają w granicach przyznanych im uprawnień.
§ 12
1. Rada Naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu.
2. Rada Naukowa wybiera spośród swoich członków w głosowaniu tajnym Przewodniczącego i jego zastępców, zgodnie z przepisami Ustawy.
3. Funkcje Przewodniczącego można pełnić łącznie nie przez dłużej niż 8 lat.
4. Zadania Rady Naukowej i uprawnienia jej członków określa Ustawa.
5. Członkowie Rady Naukowej mogą brać udział w posiedzeniach Rady Naukowej stacjonarnie lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, a także mogą głosować za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia tajność głosowania.
Rozdział V.
Organizacja Instytutu
§ 13
Strukturę organizacyjną Instytutu określa Regulamin Organizacyjny ustalony przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.
Rozdział VI.
Pracownicy Instytutu
§ 14
Obowiązki i prawa pracowników Instytutu określa rozdział 9 Ustawy i inne źródła prawa pracy.
§ 15
1. Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników NIL, ich uprawnienia, obowiązki i kwalifikacje niezbędne do zajmowania poszczególnych stanowisk określa Ustawa, właściwe regulaminy, zakładowy układ zbiorowy pracy, jeśli jest zawarty, a w sprawach nieuregulowanych – przepisy prawa pracy.
2. Zatrudnienie pracownika naukowego poprzedzone jest konkursem.
3. Pracownikiem naukowym w NIL może być osoba, która posiada wiedzę i doświadczenie zawodowe udokumentowane adekwatnym dla danego stanowiska dorobkiem naukowym.
4. Konkurs, o którym mowa w ust. 2 ogłasza Dyrektor w drodze zarządzenia zawierającego w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów.
5. Postępowanie konkursowe przeprowadza komisja konkursowa powołana przez Dyrektora, w skład której wchodzą pracownicy posiadający tytuł profesora
lub stopień naukowy doktora habilitowanego. Komisja konkursowa działa na podstawie regulaminu ustanowionego przez Dyrektora.
6. Ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej NIL, na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego
i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym
do publikacji ofert pracy naukowców.
7. Na podstawie złożonych dokumentów, rozmowy kwalifikacyjnej z komisją konkursową oraz opinii Rady Naukowej wyłaniany jest zwycięzca konkursu.
8. W przypadku niewyłonienia zwycięzcy konkursu dyrektor może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
9. Podstawowe miejsce pracy pracowników naukowych, badawczo-technicznych oraz inżynieryjno-technicznych, ustala się na podstawie składanego pracodawcy pisemnego oświadczenia pracownika. Pracownik może wskazać podstawowe miejsce pracy tylko w jednej jednostce, bez względu na liczbę jednostek naukowych, w których jest zatrudniony.
Rozdział VII.
Postępowanie dyscyplinarne
§ 16
1. Rzecznika Dyscyplinarnego w Instytucie powołuje na 4-letnią kadencję Rada Naukowa, spośród pracowników naukowych posiadających tytuł naukowy
lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
2. Rzecznik Dyscyplinarny, o którym mowa w ust. 1, wszczyna postępowanie wyjaśniające na polecenie Rady Naukowej lub z urzędu – w przypadkach określonych w Ustawie.
§ 17
1. Komisja Dyscyplinarna, określona w Ustawie jest wybierana na 4-letnią kadencję.
2. Wybory do Komisji Dyscyplinarnej, o której mowa w ust. 1 przebiegają w następującym trybie:
1) Dyrektor z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Naukowej w drodze zarządzenia powołuje w ciągu 14 dni od zgłoszenia wniosku Komisję Wyborczą składającą się z 5 członków spośród pracowników Instytutu, nieposiadających biernego prawa wyborczego oraz wskazuje Przewodniczącego Komisji;
2) czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy;
3) bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy nie krócej niż rok do dnia rozpoczęcia procedury wyboru Komisji Dyscyplinarnej z wyłączeniem Dyrektora, jego Zastępców i Rzecznika Dyscyplinarnego;
4) kandydatury należy zgłaszać na piśmie do Przewodniczącego Komisji Wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez Dyrektora;
5) Komisja Wyborcza informuje uprawnionych pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów. Wybory odbywają się w terminie nieprzekraczającym 28 dni od upływu terminu zgłoszenia kandydatów;
6) głosowanie jest tajne;
7) w skład Komisji Dyscyplinarnej wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów; w przypadku uzyskania przez kandydatów równej liczby głosów, zarządza się dla tych kandydatów kolejną turę wyborów na nieobsadzone miejsca na liście;
8) Komisja Wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi;
9) Dyrektor ogłasza wyniki wyborów na stronie internetowej Instytutu i na tablicy ogłoszeń;
10) na pierwszym posiedzeniu w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ogłoszenia wyników członkowie Komisji wybierają Przewodniczącego i ustalają regulamin działania Komisji.
3. Komisja Dyscyplinarna, o której mowa w ust. 1, rozstrzyga samodzielnie wszelkie zagadnienia faktyczne oraz prawne i nie jest związana rozstrzygnięciami innych organów stanowiących prawo, z wyjątkiem prawomocnego skazującego wyroku sądu oraz opinii komisji do spraw etyki w nauce.
4. Przewodniczącym składu orzekającego powinien być pracownik naukowy zatrudniony na stanowisku nie niższym niż obwiniony.
5. Postanowienia i orzeczenia składu orzekającego zapadają zwykłą większością głosów.
6. Komisja Dyscyplinarna wszczyna postępowanie dyscyplinarne na wniosek Rzecznika Dyscyplinarnego.
7. Jeżeli w toku kadencji zajdzie taka potrzeba – Dyrektor zarządza wybory uzupełniające. Osoba, która weszła w skład Komisji Dyscyplinarnej w toku kadencji sprawuje swoją funkcję do końca bieżącej kadencji.
Rozdział VIII.
Gospodarka finansowa Instytutu
§ 18
1. Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków.
2. Instytut tworzy fundusz statutowy, rezerwowy oraz zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na zasadach określonych w Ustawie i odrębnych przepisach.
3. Instytut może tworzyć inne fundusze na zasadach określonych w Ustawie i odrębnych przepisach.
4. Niewykorzystane w danym roku kalendarzowym środki funduszów Instytutu przechodzą na rok następny.
5. Instytut, w ramach posiadanych środków finansowych oraz na podstawie obowiązujących przepisów o wynagradzaniu, ustala samodzielnie wielkość środków na wynagrodzenia.
6. Instytut może prowadzić inną działalność, zgodną z działalnością statutową, wydzieloną pod względem finansowym i rachunkowym.
7. Instytut może osiągać przychody z tytułu upowszechniania i wdrażania wyników swojej działalności oraz uczestniczyć w efektach ekonomicznych powstałych z tego tytułu na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
8. Instytut sporządza roczne sprawozdanie finansowe, które podlega badaniu przez biegłego rewidenta na podstawie odrębnych przepisów.
9. Wyboru biegłego rewidenta dokonuje minister nadzorujący Instytut.
10. Roczne sprawozdanie finansowe Instytutu zatwierdza minister właściwy do spraw zdrowia.
11. Dyrektor Instytutu przedstawia do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw zdrowia wniosek dotyczący podziału zysku, po zaopiniowaniu przez Radę Naukową.
12. Roczne sprawozdanie finansowe oraz informacje o zarządzaniu składnikami mienia trwałego Instytutu, dyrektor podaje do informacji publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw zdrowia w Biuletynie Informacji Publicznej niezwłocznie po zatwierdzeniu sprawozdania przez tego ministra.
Rozdział IX.
Postanowienia końcowe
§ 19
1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem zastosowanie mają powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
2. Zmiany w Statucie wprowadza się w trybie przewidzianym dla uchwalenia Statutu.
3. Statut wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw zdrowia i zastępuje poprzednio obowiązujący Statut, z tym zastrzeżeniem, że § 10 ust. 3 i ust. 5, wchodzi w życie wraz z upływem kadencji Rady Naukowej 2021-2025.
Pliki do pobrania

JAK SIĘ Z NAMI SKONTAKTOWAĆ?
Narodowy Instytut Leków
ul. Chełmska 30/34
00-725 Warszawa
NIP 521-32-12-384
Centrala telefoniczna
tel.: 22 841 21 21
Biuro Dyrektora
tel.: 22 851 43 69
tel.: 22 851 44 96
Kancelaria Główna
tel.: 22 331 15 59
fax: 22 841 06 52